De voorbije week was het een superfijn ruimteavontuur! Het begon allemaal met een astronautentraining in de sportzaal. Kan je al goed zijwaarts bewegen? Pas op voor de ruimtewezens! Lukt het je om je evenwicht te behouden op een dunne balk? En durf je je grenzen te verleggen door dit ook zonder hulp te proberen of net iets hoger te klimmen op het klimrek?
Het ruimtestation werd verplaatst en kreeg een microfoon. De communicatie met de astronauten verliep zo veel duidelijker (en veel luider). De opdracht was vooral om de astronauten te sturen. Ze komen zogezegd aan op een planeet of de maan en de mensen op aarde achter de microfoon geven hun een duidelijke wegbeschrijving. Bijvoorbeeld; “kruip door de tunnel naar de automat, ga langs de raket naar de kring, stap door het donkere hoekje naar de knutseltafel, stap daar drie keer rond en keer dan terug door de tunnel naar je raket.”
De kinderen kregen ook de opdracht zelf iets te maken, eender wat, als het maar met de ruimte te maken heeft. Zelf een planeet verzinnen, een raket bouwen, een ruimtewezen, alles kan! Ze moesten alleen goed nadenken hoe ze het zouden doen en of ze het materiaal er voor in de klas hadden. Wie dat graag wou, deed eerst wat inspiratie op, op Pinterest. Hoewel de opdracht was om dit alleen te doen, geraakten Lewis en Samuel alleen niet gestart en wouden ze beiden iedereen anders helpen. We beslisten dan maar dat ze samen iets zouden maken en dat wordt een coole ruimterobot! Volgende week updates over hun projectjes.
Er werd in de klas ook een telescoop gezet. Deze is om naar de verte en de vogels te kijken en dus niet echt naar de sterren… Zijn er ouders die dit thuis wel hebben en er graag eens zouden over willen vertellen? Deze week lazen we twee boekjes waarin het over sterren en sterrenbeelden ging en ook hier was best wat interesse voor.
Vrijdag kregen we bezoek van de kinderen van Els. Het was een gezellige drukte. Zij prikten vorige week al Dino’s uit en konden ons dus prima voordoen hoe dat juist moest! Al waren het bij ons geen dino’s maar raketten, planeten en astronauten.
Er werden ook taalspelletjes gespeeld. Kan je hetzelfde woord herkennen? Of natypen?
Het tellen werd ingeoefend met knijpkaarten; je telt het aantal planeten en hangt je wasknijper bij het juiste cijfer.
Voor de ontdekkers onder ons, waren er ook de vele boeken over de ruimte en plotse ruimte-zoek-opdrachtjes; Wanneer het belletje ging moesten de kleuters alles laten liggen en kregen ze plots een opdracht zoals; “ga op zoek naar de rode planeet (Mars)”. Dan nam elke kleuter een boek uit de boekenbak en zocht naar de rode planeet en toonden die aan mij. Ik las dan kort een stukje voor uit de tekst die erbij stond.
We kregen ook bezoek van de broer van Menno, Arne. Hij kwam voorlezen en vertellen over de ruimte. De kinderen waren erg geboeid aan het luisteren en Arne dacht mee na over nieuwe ideeΓ«n. Bedankt Arne!